Espen Trondsen (35) er inspektør på Nordsjøen, og har hatt tannhelseforsikring i 6 år. Etter å ha fått tannlegeregninger på hele 25 000 i 2008, begynte han å se etter og følge med på løsninger som kunne gjøre tannlegebesøket rimeligere. Valget falt på Norsk Tannhelseforsikring, og han har aldri angret.

– Sommeren 2021 fikk jeg plutselig skikkelig vondt i en tann. Det varte i flere timer. Smertene ga seg ikke, forteller Espen.

Espen dro til tannlegen, og fikk beskjed om at han trengte en rotfylling. Den endelige regningen kom på 7500 kr.

– Jeg har hatt en del hull tidligere. Da var jeg alltid bekymret for fakturaen, og hvordan jeg skulle få råd til å betale den. Det har ikke alltid vært lett å dekke utgiftene.

Men denne gangen var ikke Espen bekymret. Etter at han fikk tannhelseforsikring, vet han at han får dekket det meste av regningen.

– Jeg betalte egenandelen på 500kr, pluss et koronatillegg, som selvfølgelig er ganske nytt. Men selve rotfyllingen ble dekket av Norsk Tannhelseforsikring. Det mest kronglete med prosessen er at man må be tannlegen om to års journal hver gang man søker om refusjon, men det er i bunn og grunn det eneste. Det er absolutt verdt det. Jeg vet som regel hva jeg får dekket og ikke, som også er et pluss.

Om han ikke hadde hatt forsikringen, mener han at det hadde stått dårlig til med tennene hans i dag.

– Jeg ville nok ofte ventet lenger med å gå til tannlegen når det var noe galt. Rett og slett fordi jeg ikke ville visst om jeg hadde råd til det den måneden. Men når man venter lenger, kan jo problemet bli enda verre og dyrere å hanskes med. Så hvis jeg ikke hadde hatt forsikringen, hadde jeg nok hatt færre tenner, sier han.

Til sist legger han til:

– Hvis folk spør meg om det er lurt med tannhelseforsikring, svarer jeg at det er en no brainer. For meg er det absolutt verdt det.

Les fler av våre artikler